Od 1.1. 2023 se e-shopy v České republice musí řídit novými pravidly. Zde jsou ty nejdůležitější z nich, které by pro vás neměl být problém rychle upravit.
Upravte si tlačítko Objednat
Nově se upravuje textace tlačítka „Objednat“ – od Nového roku musí být už z názvu tlačítka zřejmé, že se uživatel e-shopu zavazuje také k platbě. I když to zní nepřirozeně, tak samotné slovo Objednat pro některé uživatele nemuselo znamenat i povinnost zaplatit objednávku.
Textaci rozhodně nepodceňte, pokud tak neučiníte, můžete se připravit o peníze. Česká obchodní inspekce vám může za nedodržení pravidla udělit pokutu až 5 milionů korun.
zdroj: pixabay.com
Mění se i obchodní podmínky
Upravit musíte také znění svých obchodních podmínek, a to následujícím způsobem:
- Uživatel musí být informován, jestli se jedná o e-shop, prodávajícího spotřebitele nebo online tržiště.
- Vedle identity, adresy, IČO a dalších informací musí údaje o podnikateli nově obsahovat také kontaktní telefon, e-mail a adresu provozovny (pokud se liší od sídla).
- Spotřebitel může odstoupit od kupní smlouvy jakýmkoliv jednoznačným prohlášením, a to klidně i e-mailem, zprávou na Messengeru nebo telefonátem.
Nové reklamační podmínky
Dokazování vzniku vady se prodlužuje ze 6 měsíců na 1 rok. Rok od nákupu nese důkazní břemeno spotřebitel, to znamená, že povinnost prokázání je na jeho straně. Pokud vám zákazník přinese produkt k reklamaci na jakoukoliv vaši provozovnu nebo i do sídla podnikání, budete ho muset přijmout.
Pokud reklamace nebude probíhat podle reklamačního řádu, může vám ČOI udělit pokutu až do výše 3 miliony korun.
Toto jsou pouze některé z nově zaváděných úprav a povinností pro e-shopy. Jestliže vás tato problematika zajímá více do hloubky, doporučujeme přečíst článek Nová revoluční pravidla pro e-shopy v roce 2023, který najdete na blogu marketingové agentury Optimio. Dozvíte se například, na co má spotřebitel nárok při nákupu digitálního obsahu a softwaru.